Segítünk az otthoni tanulásban - 4.

4. rész - OLVASÁS, SZÖVEGÉRTÉS

Cikksorozatunk többi része ide kattintva olvasható.

Cikksorozatunk annak apropóján készült, hogy gyakran találkozunk a helyzettel: javítani szeretne a gyermek a tanulmányi eredményén, rászánja az időt a tanulásra, a szülő is segít, a várt eredmény azonban elmarad. A szándék mindenkiben jelen van, valami mégis hiányzik. Ezért az alábbi cikksorozatban segítségül hívunk néhány hasznos tippet, elgondolkodtató tanulmányt, melyek megragadták figyelmünket és hasznosnak találtunk. Bízva abban, hogy ezzel is segíthetünk, megosztjuk.

Forrásmegjelölés:

Az alábbi cikket apró módosításokkal a sikeresvizsga.hu oldalról közöljük.


AZ OLVASÁS SEBESSÉGE, A DINAMIKUS OLVASÁS

Az olvasás sebességét főként az határozza meg, hogy milyen típusú és nehézségű szöveget olvasunk, milyen mennyiségben tartalmaz nehezen érthető, elvont témájú gondolatokat, és ismeretlen szavakat.

Az olvasás célja és sebessége szerint megkülönböztetünk:

  • betűolvasást,
  • meditatív olvasást,
  • elemző olvasást,
  • szórakoztató olvasást,
  • tájékozódó olvasást (Skimming),
  • gondolatolvasást (lényegmegragadás),
  • kereső olvasást (Skipping).

A hatékony tanulás megvalósításához hasznos lehet a dinamikus olvasás technikájának elsajátítása, melynél nem a gyorsaság, hanem a szöveghez való viszonyunk a lényeges. A hangsúly a dinamikus olvasásánál is a szöveg megértésén, felfogásán, megjegyzésén van. A dinamikus olvasás teljes szellemi jelenlétet igényel.

GONDOLATAIM ELKALANDOZNAK OLVASÁS KÖZBEN

Az aktív olvasás megakadályozza, hogy a tananyag olvasása közben gondolataid elkalandozzanak. Tehát olvasás közben figyelj a szövegre, olvass azzal a szándékkal, hogy megértsd a szöveget! Ne csak olvasd, hanem értelmezd is a tananyagot!

Ha mégis újra és újra vissza kell térned 1-1 szövegrészhez, mert csak a szemed halad, az agyad nem, akkor takard le egy tiszta papírral amit már elolvastál, ezzel is üzenve magadnak, hogy nem tekinthetsz vissza!

AZ OLVASÁS HIERARCHIÁJA

Az olvasás az emberi tanulás legfontosabb eszköze, lényege a szöveg megértése, tulajdonképpen párbeszéd a szerző és az olvasó között. A szöveg megértésének hierarchiája van, azaz az egész megértéséhez mindig szükséges a kisebb egységek, úgy, mint a szavak, mondatok, mondattömbök, bekezdések, fejezetek megértése.

Az olvasás / megértés fokozatai:

  • Szó szerinti megértés: ismeretlen szavak megértése, szöveg elismétlése saját szavainkkal - mi a fő gondolat?
  • Értelmező olvasás: „sorok közti olvasás”, ok-okozati viszonyok feltárása, elemzés
  • Kritikai olvasás: szöveg értékelése, saját vélemény, gondolatok hozzáfűzése

Cikksorozatunkat hamarosan folytatjuk!

Cikksorozatunk többi része ide kattintva olvasható.

Ajánlott oldalak