Október 3.

A Nagyhegyesi Veres Péter Általános Iskola egyik mottója, hogy „ide kell hoznunk a nagyvilágot, ide kell hoznunk mindent, ami szép, ami jó, ami nemes, és amit érdemes.”(Veres Péter) Emellett azonban számtalan olyan programot is szervezünk, melyek során a gyerekeket visszük el külső helyszínekre. A Nagyhegyesi Nebuló Alapítvány támogatásával 2025. október 3-án iskolai tanulmányi kirándulást szerveztünk. A nap tervezése során célként fogalmaztuk meg az alapítvány elnökével, hogy minden nagyhegyesi tanuló két múzeum- vagy zenepedagógiai foglalkozáson tudjon azon a napon részt venni. Miért is fontosak ezek a programok? A tantermi oktatás mellett a múzeumpedagógia a gyakorlati, tapasztalati úton szerzett tudásra épít, ami mélyebb megértést eredményez. Az interaktív és játékos módszerek miatt növeli a tanulók motivációját és aktív részvételét a tanulási folyamatban. Segít a már meglévő ismeretek aktivizálásában, és újakat kapcsol rájuk. És persze mindezek mellett nagyszerű közösségépítő program is egy kirándulás. A diákok programját összesen hét intézmény kínálatából állítottuk össze. Köszönjük szépen a Nagyhegyesi nebuló Alapítvány anyagi támogatását!
Az alábbiakban az osztályfőnökök beszámolóit olvashatják.
Molnár Enikő ig.
 
Debreceni kirándulás 1-2. évfolyam
Az 1. és 2. évfolyamos tanulók autóbusszal utaztak Debrecenbe, ahol a Vojtina Bábszínházban és a Debreceni Református Kollégiumban vettek részt foglalkozásokon.
A Vojtina Bábszínházban a Vak tyúk és a sánta kacsa című előadást nézték meg. A kétszereplős előadás pedagógiai célja az érzékenyítés volt: hogyan boldogul a baromfi udvarban egy vak tyúk és egy sánta kacsa. A kihívásokra éhes vak tyúk és a mélabús, gyáva, sánta kacsa találkozását, majd kapcsolatuk barátsággá alakulását láthatták a gyerekek. Bár a téma mély értelemet és mondanivalót hordozott, a beszédkörnyezet, a szereplők szavai a gyerekekhez közel álló kifejezésekkel volt tűzdelve. Nevethettek és elérzékenyülhettek az előadás alatt. 
A foglalkozás témája az elsősöknek a Református Kollégiumban az Első találkozás a múzeummal volt. Először a legfontosabb szabályokat ismerték meg arról, hogy hogyan kell a múzeumban viselkedni, mit szabad és mit nem. Felkészült múzeumpedagógus, jól előkészített helyszín fogadta a gyerekeket. A gyerekek motiváltak voltak, figyelemmel hallgatták a bemutatót. Élményalapú foglalkozáson vettek részt. Egyszerű használati tárgyakat, edényeket, terítőket kellett felismerniük anyaguk alapján. Majd körül járták a két bemutató termet, és megtekintették a kiállított tárgyakat. Ezután kis csoportok alakultak, és együtt oldottak meg feladatokat, egyszerű utasítások alapján kellett a kiállított tárgyak közül a megfelelőt megtalálniuk.. Érdekes, figyelemfelkeltő és jól megszervezett foglalkozás volt. 
A második évfolyam a Régimódi oskolával ismerkedett. A pedagógus nagy szakértelemmel, interaktív módszerekkel motiválta a gyerekeket. Beszélgettek a korabeli iskolások életéről, felölthették az egykori diákok ruházatát is. Megismerkedtek a régimódi iskola felszereléseivel, eszközeivel. Beülhettek a berendezett tanterem padjaiba, kipróbálhatták, hogy milyen a palatáblára írni. Ámulattal szemlélték az óriási könyvtárat, hatalmas nagyító lencséjén át nézhették meg egymást, áramot fejlesztettek, régi teleszkópba kukkanthattak bele. Emlékezetes nap volt, különleges élményekkel gazdagodtak a foglalkozások során. 
Az 1.b osztály a múzeumpedagógiai foglalkozás előtti hosszabb szabadidőt a hűvös időre való tekintettel a Modem gyereksarok részében töltötte, ahol a dolgozóknak hála a gyerekek rajzolhattak, színezhettek kedvükre. A város közeli sétáló utcáján megtekintették a Nagytemplomot, a Kossuth szobrot és a szökőkutat is. Az uzsonnát a villamosok csodálása közben, itt a Főtéren fogyasztották el a gyerekek. 
A két program után volt egy kis idő a Nagytemplom parkjával megismerkedni, a templomtéren a város makettet is megnézhették. Gyűjtöttek gesztenyét és játszottak egy jót a fényes őszi napsütésben. 
 
Budapest
Az 1-2. évfolyam kivételével mindenki Budapestre kirándult ezen a napon. Sok gyermek életében először utazhatott vonattal, és járt a fővárosban. 
A 3. évfolyamos gyerekek a Mezőgazdasági Múzeumban az Élet a vadonban című múzeumpedagógiai foglalkozáson vettek részt. Magyarország egykori vadon élő állatait: a medvét, a bölényt és a jelenleg is itt élőket: a rókát, szarvast, őzet, vaddisznót, muflont, borzot, nyulat mutatta be a foglalkozásvezető. 
A Magyar Zene Házában Érezd a ritmust című foglalkozáson játszottunk, ritmus hangszereken zenéltek a gyerekek. Ez az épület nagyon érdekes, kívülről egy gombához hasonlít és a teteje olyan, mintha falevelek borítanák.
A Nyugati pályaudvarra a Hősök terén keresztül, az Andrássy úton sétáltak ki. A gyerekek izgatottan mesélték az élményeket. 
A 4.-es tanulók is korán reggel indultunk vonattal. Az első utuk a Mezőgazdasági Múzeumba vezetett. Itt egy érdekes előadáson vettek részt, amely során megismerkedtek a pákászok életével, tevékenységeivel, szokásaikkal.
Ezután a Millennium Házába mentek, ahol a szabadban a Ligetmesék című foglalkozáson vettek részt. A gyerekek nagy érdeklődéssel figyelték az előadást és boldogan játszottak. A kirándulás élményekben gazdag és tanulságos volt. A gyerekek végig fegyelmezettek, jókedvűek voltak.
 Az ötödikesek elsőként a Mezőgazdasági Múzeumban jártak. Itt a diákok elődeink életmódjáról szerezhettek érdekes ismereteket. A tanulók figyelmesen hallgatták a bemutatót, és végig példás magatartást tanúsítottak.
Ezután a Millennium Házában egy kortárs művész, Bozó Szabolcs kiállítását tekintették meg, amelyhez egy tartalmas és élvezetes tárlatvezetés is kapcsolódott. A programot egy játszótéri látogatás és a Hősök terén tett séta tette teljessé. A kirándulás végén fáradtan, de rengeteg élménnyel gazdagodva tértek haza a gyerekek.
A Magyar Zene Házában egy zenés épületsétán vettek részt a hatodikosok. Az épület szerkezetifelépítésének megismerése után a koncert terembe vezetett az utuk. Ritmushangszereket kaptak, az adott ritmus hangoztatása mellett afrikai törzsi dalt kellett énekelniük, ami nem volt egyszerű feladat, de a gyerekek nagyon ügyesen megoldották. Nagy lelkesedéssel próbálták ki a Ház melletti parkban lévő hangszereket.
A Millennium Háza szintén elvarázsolta őket kívülről is. A foglalkozá címe: Vissza az offline-ba, vagyis olyan játékokat játszhattak, amikhez nem kell wifi, telefon, online kapcsolat. Viszont kellett szemkontaktus, fogták egymás kezét, plüss állatokat dobáltak egymásnak, együtt érezték a ritmust és csapatot alkotva versenyeztek.
A Városligetből a Nyugati pályaudvar felé megálltak a Hősök terén. Megcsodálták a Millenniumi emlékművet, Árpád fejedelem és a 7 vezér lovasszobrát, illetve végig nézték a magyar történelem nagy alakjainak szobrait. Élményekkel telve ültek fel a vonatra.
A hetedikesek a budapesti kirándulásuk során ellátogattak a Magyar Zene Házába, ahol egy érdekes és interaktív tárlatvezetésen vettek részt. Megismerkedtek a magyar zene történetével, és különleges hangszereket is láthattak. A modern épület és a hangélmények lenyűgöztek mindenkit. Ezután átsétáltak a Millennium Házába, ahol Bozó Szabolcs színes és vidám festményeit tekinteték meg. A képek játékos világa jó hangulatot teremtett, és sok inspirációt adott. A nap végén fáradtan, de élményekkel telve tértek haza.
A 8. a osztály izgalmas napot töltött Budapesten, ahol először a Szépművészeti Múzeum Ókori Egyiptom kiállítását tekintettük meg. A tárlatvezetés során sok érdekességet tudtak meg az egyiptomiak mindennapjairól, hitvilágáról és temetkezési szokásairól. Ezt követően az „Így éltek Ők” múzeumpedagógiai foglalkozáson vettek részt a tanulók, ahol játékos feladatokon keresztül mélyíthették el tudásukat. Délután a Terror Háza Múzeumban egy tartalmas ugyanakkor megrázó tárlatvezetésen vettünk részt, ahol a 20. századi diktatúrák borzalmával ismerkedtek meg, kiegészítve a történelem órákon tanultakat. A programokon mindenki nagyon jól érezte magát, sok új élménnyel és tudással gazdagodtunk.
 
Minden tanuló nevében köszönjük ezt a tartalmas napot a Nebuló Alapítványnak!
 

Fotók