Digitális témahét

  1. március 24-én kezdődött a jubileumi 10. Digitális Témahét. Iskolánkban tanítási órákon valósítottunk meg programokat, az órák témája a fenntarthatóság volt. Minden osztálynak igyekeztek a pedagógusok 5 különböző tanítási órán vagy iskolaotthonos, napközis foglalkozáson ezzel a témával foglalkozni és azt digitális eszközökkel feldolgozni.

Az 1. osztályban magyar irodalom óra és önálló tanulás keretében beszélgettek a Földünk állapotáról és arról is, hogy miért fontos figyelniük a védelmére. A beszélgetés elején tisztáztak több olyan fogalmat, mellyel találkozhatnak e téma kapcsán: globális felmelegedés, környezetvédelem, szelektív hulladékgyűjtés, újrahasznosítás, fajmentés, tudatos magatartás a Földünk védelme érdekében, tudatos vásárlás, vásárló lista, vásárlási szokások, milyen vásárlói magatartást kövessünk. Sokat beszélgettek a termékek csomagolásáról, arról, hogy miért kell előnyben részesíteni a hazai termékeket és arról, hogy hogyan és mivel válthatjuk ki a környezetszennyező zacskókat és nejlon táskákat. A LearningApps feladatokkal szemléletesen is megismerkedhettek a téma részleteivel.

Mindkét osztályban matematika órán a szöveges feladat a szelektív hulladékgyűjtésről szólt. A feladat kapcsán beszélgettek ennek a fontosságáról. Smart notebook programmal dolgoztak. Vizuális kultúra órán megbeszélték, hogy milyen környezettudatos döntéseket kell hozniuk ahhoz, hogy tudatos fogyasztókká válhassanak. Tudatosította a kolléganő, ha betartanak bizonyos szabályokat, akkor ők is lehetnek tudatosak. A megszerzett tudást Wordwall feladatokkal ellenőrizték. Etika órán a környezetvédelem fontosságának a felismerése volt a cél. Beszélgettek a környezetkárosító magatartásokról és azok elkerülési módjairól. Összegzésképpen igaz – hamis játékot oldottak meg WordWall alkalmazással.

Az órák során különféle digitális eszköz használatával sok új ismerettel gazdagodtak a gyerekek a fenntarthatóság témakörében.

A 2. a osztályban osztályban irodalom és önálló tanulás órákon valósultak meg a Digitális témahét- Fenntarthatósági programjai. Interaktív feladatokkal ismerkedtek meg a fogalom jelentésével. Kaptak gyakorlati útmutatást a fenntartható életmódról. A foglalkozások célja környezettudatos életformára való nevelés, a környezetünk és szülőföldünk védelme. Rövid érdeklődést felkeltő beszélgetés után, játszottak környezetvédelemmel foglalkozó feladatokat, a szelektív hulladékgyűjtés mellett, megismerkedtek a fenntartható és környezetszennyező életmóddal, vásároltak tudatosan fenntarthatóan. Megtudták, hogy a magyar termékek vásárlásával a magyar gazdaságot erősítik.  Kvízjátékban a fenntarthatóság általános kérdéseire kaptak választ például arra, hogyan lehet az esővizet újra használni, milyen közlekedési eszköz a környezetkímélő és az egészségre is hasznos.  Szó esett az újrahasznosítás fontosságáról és lehetőségeiről, felismerték, hogy ők is felelősek a környezetünk megóvásáért. Memória játékban a bolygónk képeit kellett felismerniük. Az interaktív játékok nemcsak szórakoztatóak voltak számukra, hanem egyben figyelemfelhívás is volt arra, hogy a környezetünk tisztaságát csak úgy tudjuk megőrizni, a környezetszennyezést csak akkor tudjuk csökkenteni és megfékezni, ha kevesebbet szemetelünk, a hulladékot megfelelően gyűjtjük. Nagyon élvezték a gyerekek a versengést az interaktív játékok során, versenyezhettek egymással és csoportokban is összemérhették tudásukat. Láthatóan akadtak még ismeretlen fogalmak tudásbázisukban életkorukból adódóan, de remélhetően ezen órarészlet elérte célját és bővítette tájékozottságukat, s egyben felkeltette az érdeklődésüket a jövőnk megóvása érdekében.

A 2.b osztályban is a digitális témahét alkalmából egy egész hetet felölelő programsorozat vette kezdetét iskolaotthonos foglalkozásokon, etika, technika és irodalom órán egyaránt. Beszélgettek arról miért fontos az egészséges táplálkozás, az egészséges életmód és ezt hogyan tudják megvalósítani. Személyes tapasztalatok elmondása után rajzos feladatlapot oldottak meg. Rövid beszélgetést folytattak arról, mit jelent a "fenntarthatóság". A tanulók saját példákat mondtak a környezetvédelemről, mint a szelektív hulladékgyűjtés, energia- és víztakarékosság. Az előző héten megrendezése került Víz világnapjához kapcsolódva először a vizeink védelmével, a víz, mint éltető elem megóvásával foglalkoztak. Megtekintettek egy rajzfilmet, ami a vízszennyezésre hívta fel a gyerekek figyelmét. Ehhez kapcsolódó számos interaktív feladat segítségével meggyőződhettek arról, mire is emlékeznek a kisfilmből. A gyerekek megismerkedtek a fenntartható életmód alapjaival, például az újrahasznosítással, a fák ültetésével, valamint a tudatos energiafogyasztással. A játék sikeresen bevonta őket a fenntarthatóság fogalmaiba, és segített nekik megérteni a cselekedeteik hatását a környezetre. Ezáltal elmélyíthették eddigi tudásukat. Etika órán a környezetvédelem fontosságáról beszélgettek a gyerekekkel, majd Wordwall feladatokat oldottak meg csoportonként, egymással versengve. Ilyen volt például a memóriajáték, mondatkiegészítés és a szókereső, ami mind nagy sikert aratott a gyerekek körében. Irodalom órán olvasási versenyt rendeztek, ahol a fenntarthatósághoz kapcsolódó szavakat olvashattak a gyerekek párban egymással vetélkedve. Megnéztek egy rajzfilmet, ami a szelektív hulladékgyűjtés fontosságáról, a különböző színű hulladékgyűjtő edények megismeréséről szólt. Majd interaktív feladatokon keresztül ellenőrizhették tudásukat. Így az életkoruknak megfelelő módon, játékos formában nem csak új ismeretekkel lettek gazdagabbak, de remélhetőleg észrevétlenül elsajátították a környezettudatos magatartás alapjait is, amelyre majd a későbbi években is lehet építeni. A Digitális Témahét fenntarthatóság témája nagyon sikeres volt a 2. osztályban. A tanulók játékos és interaktív módon ismerkedtek meg a környezetvédelem alapjaival, és aktívan részt vettek a digitális eszközök használatában. Ezek a tevékenységek segítettek nekik abban, hogy tudatosabb és felelősségteljesebb viszonyt alakítsanak ki a természet iránt, miközben fejlesztették digitális készségeiket is.

Technika órán a megvalósítandó cél a környezettudatos életformára való nevelés volt. A rövid előzetes ismereteket feltáró beszélgetést követően az interaktív játékok nem csak szórakoztatóak voltak számukra, hanem egyben figyelemfelhívás is volt arra, hogy a környezetünk tisztaságát csak úgy tudjuk megőrizni, a környezetszennyezést csak akkor tudjuk csökkenteni és megfékezni, ha kevesebbet szemetelünk, a hulladékot megfelelően gyűjtjük. A szelektív hulladékgyűjtésre is hangsúlyt fektettek és szó esett az újrahasznosítás fontosságáról és lehetőségeiről. Nagyon élvezték a gyerekek a versengést az interaktív játékok során, versenyezhettek egymással és csoportokban is összemérhették tudásukat. Láthatóan akadtak még ismeretlen fogalmak tudásbázisukban életkorukból adódóan, de remélhetően ezen órarészlet elérte célját és bővítette tájékozottságukat, s egyben felkeltette az érdeklődésüket a jövőnk megóvása érdekében.

Ezen a héten a 3.a osztályos gyerekek összesen hat alkalommal találkoztak a fenntarthatóság fogalmával. Megismerkedtek az élelmiszerek vásárlása és felhasználása során kialakuló tudatos fogyasztói magatartással. Fontos, hogy megismerjék azokat a termékeket, amelyek károsak az egészségre, és tudjanak környezettudatos döntéseket hozni. Válasszák a minőséget a mennyiség helyett, írjanak bevásárlólistát, keressék a csomagolásmentes termékeket, tájékozódjanak a termékek címkéje alapján, járjanak inkább kerékpárral, ne vásároljanak eldobható tárgyakat, részesítsék előnyben a helyi termelőket. Találkoztak a fogyasztóvédelem fogalmával, amely segített abban, hogy megismerjék milyen jogok védik a vásárlókat. Megtanulták, hogy a megvásárolt termékek csomagolását hol helyezzék el helyesen, hogyan tudják szelektíven gyűjteni a hulladékokat. A megszerzett tudás gyakorlására, ellenőrzésére, Learningapps és Wordwall feladatokat oldottak meg, az ismeretek további bővítésére és Youtube videókat tekintettek meg az osztályom tanulói.

A másik fontos téma a biztonságos internethasználat volt, illetve a digitális lábnyom fogalmának a megismerése. Megismerkedtek a gyerekek a valós és az álhírek közötti különbséggel, a letölthető alkalmazásokkal és beszélgettek az internetes zaklatásról is. A bemutatásokhoz és a feladatok megoldásához a NKP és a Learningapps oldala lett használva, illetve online  puzzle.

A 3. b osztály matematika órán tableteken dolgozott, melynek célja a biztonságos internethasználat megismerése volt.  Az óra célját és feladatát a MESE TV segítségével valósították meg, a NetreFel, Sosem vagy egyedül, Chat élmény és csatolmány témakörökben. Majd ezt követően, a tanóra végén illusztrációban, rajzban örökítették meg a látottakat, hallottakat. A tanórán sok új információt szereztek a diákok, melyeket a későbbiekben még jól hasznosíthatnak.

Napközis foglalkozáson két alkalommal beszélgettek a fenntarthatóságról, mit jelent, hogyan nyilvánul meg a mindennapi életünkben. Sok információt gyűjtöttek, beszélgettek, személyes tapasztalatokat mondtak el.

  1. Téma: A termőföldtől a tányérig: Az alma útja. Mi történik egy almával, mielőtt a kezünkbe vesszük. (Power Point, World Wall, YouTube)
  2. téma: Ne vásárolj semmit nap! Minden évben egy nap így tartjuk a jelképes tiltakozást a túlfogyasztás ellen. Személyes tapasztalatokat megbeszélték, ki hogyan szokott vásárolni, mit, miből mennyit. (Power Point,YouTube,World Wall) Mivel tölthetjük a vásárlásnál hasznos abban az időt! Szabadidőben sok dolgot csinálhatunk vásárlás helyett. Hasznos volt a két foglalkozás, a gyerekek élvezték, sokat beszélgettek. Reméljük tudatos felhasználók, fogyasztók lesznek majd!

Technika órán a Környezetvédelemmel foglalkoztak a digitális témahéten. Megvalósítandó cél a környezettudatos életformára való nevelés volt. A rövid előzetes ismereteket feltáró beszélgetést követően az interaktív játékok nem csak szórakoztatóak voltak számukra, hanem egyben figyelemfelhívás is volt arra, hogy a környezetünk tisztaságát csak úgy tudjuk megőrizni, a környezetszennyezést csak akkor tudjuk csökkenteni és megfékezni, ha kevesebbet szemetelünk, a hulladékot megfelelően gyűjtjük. A szelektív hulladékgyűjtésre is hangsúlyt fektettünk és szó esett az újrahasznosítás fontosságáról és lehetőségeiről. Nagyon élvezték a gyerekek a versengést az interaktív játékok során, versenyezhettek egymással és csoportokban is összemérhették tudásukat. Életkorukból adódóan voltak feladatok, amelyekkel nehezebben boldogultak, többet gondolkodtak rajta, vagy netalán nem tudták a helyes választ, de a feladatok nagy részét tekintve elmondható, hogy megfelelő általános tájékozottságról tettek bizonyosságot.

A 4. évfolyamon Irodalom órán online felületek használatával színesítették a tanórát. A tananyag rendezéséhez Sutorit alkalmazott a pedagógus. Ezen a felületen képeket, videókat nézhettek meg a tanulók. Wordwall játékok segítségével sajátíthatták el az ismereteket. Összefoglalásként Kahoot feladatokat oldottak meg 2 fős csapatokban a kis informatika tanteremben. A játéknak nagyon örültek a gyerekek, a legjobban teljesítő csapatok ötöst kaptak.

Digitális kultúra órán 3. és 4. évfolyamon is egy digitális kalandjátékot oldottak meg páros munkában a gyerekek. 10 rövid feladatot kaptak feladatlapon, amihez számítógépet kellett használniuk. Két feladat a biztonságos internethasználatról szólt. A mesét közösen nézték meg, majd a mese végén elhangzott jó tanácsot kellett leírni. Digitális lábnyomot készítettek vágással, ragasztással a feladatlapon. Ehhez digitális tankönyv formájában kaptak segítséget. NKP feladatot oldottak meg a digitális lábnyom kapcsán. 2 képről el kellett dönteniük, hogy álhír vagy nem. Kitöltöttek egy tesztlapot is, a biztonságos internethasználattal kapcsolatban. Egy online puzzle-ből megtudták a gyerekek mit jelent a PEGI. Egy feladat a zaklatásról szólt és megoldottak egy learningapps feladatot is. Óra végén minden párosnak megnézték az elkészült digitális lábnyomát és sokat beszélgettek az alkalmazásokról.

A témahéten az osztályban tanító kollegák informatikai eszközök és online felületek felhasználásával valósították meg az oktatási feladataikat. A tanulók az informatika tanteremben számítógépek használatával az osztályteremben pedig az interaktív tábla segítségével fejlesztették digitális képességeiket.

Napközis foglalkozáson megismerkedtek, hogy milyen környezettudatos döntéseket kell hozniuk, hogy tudatos fogyasztókká válhassanak. Megbeszélték, hogy ők is lehetnek tudatosak. A megszerzett tudást Wordwall feladatokkal ellenőrizték. Megbeszélték, hogy miért vásároljanak hazai termékeket, mi az a fogyasztóvédelem. Ezzel kapcsolatban pedig egy Youtube videót néztek meg. Megvalósítandó cél a környezettudatos életformára való nevelés volt. A rövid előzetes ismereteket feltáró beszélgetést követően az interaktív játékok nem csak szórakoztatóak voltak számukra, hanem egyben figyelemfelhívás is volt arra, hogy a környezetünk tisztaságát csak úgy tudjuk megőrizni, a környezetszennyezést csak akkor tudjuk csökkenteni és megfékezni, ha kevesebbet szemetelünk, a hulladékot megfelelően gyűjtjük. A szelektív hulladékgyűjtésre is hangsúlyt fektettek és szó esett az újrahasznosítás fontosságáról és lehetőségeiről. Nagyon élvezték a gyerekek a versengést az interaktív játékok során, versenyezhettek egymással és csoportokban is összemérhették tudásukat. Nagy tájékozottságról számoltak be, a sok helyes megoldással, többen is hibátlanul oldották meg a feladatokat.

Matematika órán a digitális témahéten belül a fenntarthatóság témájával foglalkoztak. Az órát az informatika teremben tartották, ahol minden tanuló saját gépen dolgozott. Genially programmal készített szabadulószobán keresztül dolgoztak fel olyan témákat, mint szelektív hulladékgyűjtés, hazai termelői piacon való vásárlás előnye, környezetszennyezés, stb., megtűzdelve egy kis matematikai feladvánnyal is. Mindeközben fejlődött a tanulók digitális kompetenciája is, hiszen a szabadulószoba feladványain való lépegetés ezt jól alátámasztotta. A gyerekek nagyon örültek, amikor sikeresen teljesítették a küldetéseket.

Az 5. a osztály matematika órán az óra témája a Tömeg mérése, mértékegységei volt, így a témahét óráját összekapcsolták a fenntarthatósággal és a mértékegységekkel is. Rövid matematikai ismétlés során a tankönyvi példákon keresztül megbeszélték a mértékegységeket és a nagyságrendbeli viszonyukat. Ezután a háztartásokban szereplő hulladékot a következő csoportokba soroltuk: komposzt, újrahasznosítható hulladék, illetve szemét. A tanulók elmondása alapján mindegyikőjük otthonában a szülőkkel együtt ők is szelektíven gyűjtik a hulladékot. Nagyon ügyesen válaszoltak a felmerülő kérdésekre egymásnak, például, hogy miért nem tehetünk szennyezett papírt a szelektív kukába. Az óra témájához kapcsolódóan három kérdésre kellett választ keresniük az interneten:

  1. Debrecen
  2. Magyarország
  3. Európa lakossága által előállított éves szemét mennyisége

Technika órán a fenntarthatóság témakörében digitális feladatokat oldottak meg a pedagógus irányításával az interaktív táblán. Learningapps és wordwall feladatok a virágok fontosságára hívták fel a figyelmet. Az első feladat: Párosítsd a virágok nevét és a képet. A második feladat: Keresztrejtvény, melynek a megfejtése az ökológiai lábnyom volt. A harmadik feladat: Összekevert betűkből értelmes virágneveket kellett összeállítani. A tanóra végén az összegzés kapcsán a tanulók és a pedagógus megbeszélték és értékelték a tanórát.

Természettudomány órán wordwallos feladatok megoldásai kerültek terítékre. Az RRF-1.2.1-2021-2021-00001 pályázat keretein belül igényelt notebookokat használták ismereteik bővítéséhez.

A 6. a osztály idegen nyelvi órákon bekapcsolódott az I. Országos IFM Napba. A tanulók notebookon követték a központilag kiadott feladatokat. Még jobban megismerték ezt a felületet, amely alkalmas önálló otthoni tanulásra is. A feladatok minden kompetenciaterületet, a hallás-, szövegértést, íráskészséget is fejlesztik, és nyelvtani ismereteiket is bővíthetik, illetve gyakorolhatják. Angol órákon szókincsfejlesztő feladatokat oldottak meg tabletek segítségével, a környezetvédelem témakörben.

Természettudomány órán visszatekintettek egy korábbi fejezetre – az energiával kapcsolatos tananyagra –, amelyek során szó esett a fenntarthatóságról, globális problémákról, energiatakarékosságról, az egyén cselekvéseinek lehetőségeiről és a HAPPY-hétre is. Két önként jelentkező a tanári laptopnál megoldotta a Wordwall „Fenntarthatóság, 1. kérdés: Tisztítás nélkül mire használhatjuk az esővizet?”, valamint a „Fenntartható vásárlás” feladatokat.

Matematika órán wordwall és learningapps feladatokat oldottak meg az interaktív táblán: Melyik a kakukktojás?, Melyik jármű szennyezi legkevésbé a környezetet? Szelektív hulladékgyűjtés. A tanóra elején megnéztek egy okosdoboz videót Beszédes barátaink címmel. A tanóra végén az összegzés kapcsán a tanulók és a pedagógus megbeszélték és értékelték a tanórát.

A 7. a osztály matematika órán az informatika teremben dolgozott, minden tanuló saját gépen. Genially programmal készített szabadulószobán keresztül dolgoztak fel olyan témákat, mint szelektív hulladékgyűjtés, hazai termelői piacon való vásárlás előnye, környezetszennyezés, stb., megtűzdelve egy kis matematikai feladvánnyal is. Mindeközben olyan videókat is meg kellett nézniük, amely a megújuló energiaforrásokról, a környezetvédelemről, az állat- és növényvilág védelméről, az olvadó jégsapkákról szólt. A szabaduló szobákban learningapps feladatokon, teszteken, youtube videókon keresztül történt meg a küldetések teljesítése.

Német órán az összetett múlt idő gyakorlásához és a környezetvédelemhez kapcsolódóan wordwall és learningapps feladatokat oldottak meg az informatika teremben.

Földrajz órán a tanulók saját mobiltelefonjukon dolgoztak Kahoot interaktív feladatokon. A téma a sarkvidékek és Ausztrália földrajza volt. A tanulók nagyon élvezték a versengést, és a saját eszköz használatát. A feladatok megoldásában nagyon sikeresek voltak.

A 8. a osztály március 26-án szintén bekapcsolódtak idegen nyelvi órákon az I. Országos IFM Napba. Német órán szintén notebookon a környezetvédelemhez kapcsolódóan a learninapps felületen oldottak meg feladatokat. Angol órákon szókincsfejlesztő feladatokat oldottak meg tabletek segítségével. a környezetvédelem témakörben.

Matematika órán a digitális témahéten belül a fenntarthatóság témájának feldolgozása a 7. osztályosokéhoz hasonlóan történt.

Irodalom órán az előzetesen feldolgozott „Vizes lábnyomok” ismeretterjesztő szöveghez kapcsolódóan a tanulók maguk által választott módon készítettek power point bemutatót, excel táblázatot diagrammal vagy plakátot paint rajzkészítő programmal. Az elkészült munkák felhívták a figyelmet a vízpocséklásra, és a vizes lábnyom csökkentésének szükségességére, lehetőségeire.

Fizika órán jelen tananyaguk a Környezetünk globális problémái címet viseli, így minden tanóráján alkalom nyílik arra, hogy szó essen a fenntarthatóságról, globális problémákról, energiatakarékosságról, az egyén cselekvéseinek lehetőségeiről. Egy kijelölt és egy önként jelentkező a tanári laptopnál megoldotta a Wordwall „Fenntarthatóság, 1. kérdés: Tisztítás nélkül mire használhatjuk az esővizet?”, valamint a „Fenntartható vásárlás” feladatokat

A felsős évfolyamokon digitális kultúra órán a Scratch blokkprogramozási környezetben szemétszedő játékot állítottak össze, minden osztály a saját korosztályának, tudásának megfelelően. A korábbiakban már foglalkoztak blokkprogramozással, így a felület nem volt számukra ismeretlen. A háttérnek egy erdőlabirintust választott a pedagógus, melyet a Suliszerverre mentett, így az minden tanuló számára elérhető volt. A főszereplőt tetszőlegesen választhatta mindenki magának, de a labirintus mérete miatt a labda volt a javasolt. Miután a főszereplő irányításához szükséges blokkokat egymáshoz illesztették következhetett az erdőben található szemét, amelyet a játékosunknak össze kellett szedni. A szemét összeszedése úgy valósult meg, hogy ha a főszereplő hozzáért, akkor a szemét eltűnt. További szereplőkként erdőben élő állatokat, növényeket választottunk, akikhez, ha elért a szereplő, akkor hasznos, figyelemfelkeltő üzenetet „mondott”, például: Ne szemetelj az erdőben SEM! Ne pocsékold a vizet! stb. A gyerekek élvezték a játék készítését, és természetesen a tesztelését is!

A pedagógusok és a tanulók elmondása alapján is elmondható, hogy a már meglévő tudásuk megerősítést nyert, jó úton haladnak, hogy környezettudatos, a fenntartható jövőért tenni képes felnőttekké váljanak.

GalériaFotók