Iskolánk 4. évfolyama csatlakozott az Emberi Erőforrások Minisztériuma által elindított Digitális Témahét elnevezésű programhoz a 4.a és 4.b osztállyal.
Mi az a Digitális Témahét?
A Digitális Témahét elnevezés röviden azt takarja, hogy ezen a héten más tantárgyak tananyagaiba is bevonjuk a digitális eszközöket az ismeretek feldolgozása során. Idén irodalomból a „Szülőföldünk Magyarország” témát dolgozzuk fel. Ez egybevág a tanmenetünk ütemezésével környezetismeretből, magyar irodalomból és informatikából. Így tehát a magyar nyelv és irodalom, a fogalmazás, a környezetismeret és az informatika órák a Digitális Témahéten összekapcsolódtak és közösen dolgozták fel a „Szülőföldünk Magyarország”-témát.
Az idei tanévben a programban kiemelt szempont a médiatudatosságra nevelés, a gyermekvédelem és a digitális közgyűjtemények használata. Mindig aktuális és kiemelt szempont a programozási ismeretek szélesítése, a téma népszerűsítése, ezért a LEGO robotikát is bevontuk a témahetünkbe.
3 területen valósult meg a programunk
- 1. Szülőföldünk, Magyarország - 4 projektben.
Tanulóink ennek keretében környékünk településeit, nevezetességeit, kulturális-, sport-, helytörténeti-, és/vagy természeti jelentőségét kutatták fel. Riportot készítettek mobiltelefonnal, fotóznak, PowerPoint bemutatót és feladatlapot készítettek. Projektjüket egymásnak bemutatták a Digitális Témahéten magyar, környezet és informatika órákon.
- 2. Médiatudatosságra nevelés a Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központban
Április 9-én, hétfőn látogatást tettünk Debrecenben a Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központban. A Bűvösvölgyben (Debrecen, Hatvan u. 43. http://buvosvolgy.hu/) a nap folyamán alkalmunk volt kipróbálni, hogyan készülnek a televíziók hírműsorai, belecsöppentünk egy filmforgatásba, újságot szerkesztettünk, szinkronszínészek munkáját próbáltuk ki… és mindeközben sokat tanulunk arról, hogyan kezeljük a médiát, hogyan használjuk az internetet. A Bűvösvölgyben tett látogatásunkat 10 órányi médiaismeretre és médiatudatosságra felkészítő foglalkozás előzte meg.
- 3. LEGO-robotika - a National Instruments munkatársai grafikus programozásra tanítottak minket
Április 12-én, csütörtökön iskolánkba látogattak Debrecenből a National Instruments (NI) munkatársai, hogy a 4.a és a 4.b osztályoknak egy-egy 90 perces LEGO-robotika órát tartsanak. Itt alkalmunk volt személyesen kipróbálni, hogyan programozhatunk LEGO robotokat. Elmélyedtünk a grafikus programozás ezen platformján is. (A tanév során már a code.org, a lightbot.com oldalakon ismerkedtünk a grafikus programozással.)
Minden témáról beszámoltunk már részletesen korábban. Ez az összegzés arra hivatott, hogy egy helyről tematikusan elérhetővé tegye a részleteket.
Beszámolóink
- Előkészületek A Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központba való látogatásra készülve 10 tanítási órát szántunk a médiaértés témára. (Nyomtatott sajtó, rádió, televízió, internet, hírszerkesztés...) Az itt készült alkotások ezen a hivatkozáson is elérhetők.
- Április 9-én, hétfőn a Bűvösvölgyben jártunk.
- Április 10-én, kedden a hetek óta készülő projektjeiket mutatták be a csoportok. (riportok, Power Point bemutatók, beszélgetések)
- Április 11-én előre bejelentett áramszünet volt településünkön, így a projektjeink megvalósításában mellőztük ezt a napot.
- Április 12-én, csütörtökön a National Instruments mentoraival belekóstoltunk a LEGO robotika világába. Reméljük, a jövő tanévben már szakköri keretek közt heti rendszerességgel folytathatjuk.
- Április 13-án, pénteken az eddig be nem mutatottriportok kerültek prezentálásra.