1.a
A pályaorientációs programhoz kapcsolódva iskolánk 1-2-osai 2024.okt.14-én több féle mesterséggel is megismerkedtek. Délelőttre szülőket hívtunk meg vendégségbe. Szerencsére az osztályokban bőven akadt olyan vállalkozó szellemű szülő, aki szívesen bemutatta a saját foglalkozását, amolyan kedvcsinálónak. Forgószínpad szerű csoportokban ismerkedtek a gyerekek a mesterségekkel, a mesterségek eszközeivel. A bemutatók 4 helyszínen zajlottak.
Az 1. helyszínen a rendőrség munkájával ismerkedtek meg a gyerekek. A rövid videó megtekintése után felpróbálhatták és kipróbálhatták a rendőrök által használt eszközöket is. A bemutató után a fiúk biztosítottak bennünket arról, hogy hamarosan megszűnik minden fajta bűnözés, annyian kedvet kaptak a rendőri szakmához.
A 2. helyszínen kicsit rendhagyó módon tornáztattuk meg tagjainkat. Egy gyógytornász bemutató során olyan izmokat és testrészeket mozgattunk meg, amit általában ritkán szoktunk. Megtanultuk, hogy mennyire fontos a helyes testtartás és mit tehetünk akkor, ha a sok írás közben elfárad a kezünk, vagy tanulás közben megfájdul a hátunk.
A 3. helyszínen igazi vegyészekké váltak a gyerekek, és kísérleteket hajtottak végre. Megcsodálták a 3D nyomtató munkáját és az elkészült cicust ajándékba kapta az osztály.
A 4. helyszínen egy interaktív bemutató során a robotprogramozás rejtelmeivel ismerkedhettünk. Rácsodálkoztak a gyerekek a modern technika eszközeire. Érdekes volt számukra, hogy mennyi mindenre használhatók a robotok.
Ebéd után a kézműves foglalkozásokon ki-ki a neki legjobban tetsző részét örökítette meg a napnak.
A program nagyon színes és változatos volt, de minden helyszín egyöntetűen azt erősítette meg a gyerekekben, hogy bármilyen szakmát választanak is a későbbiek folyamán, csak akkor lehetnek benne igazán sikeresek, ha a választásukat tanulással alapozzák meg.
Azt hiszem, hogy igazán vidám és tartalmas napot töltöttünk el együtt. Bár a mi osztályunktól még igen messze van a pályaválasztás, talán mégis sikerült egy-egy szakmát közelebb hozni a gyerekekhez.
Remenyikné Györfi Judit
1.b
Osztályunk teljes létszámmal vett részt a pályaorientációs napon. Négy állomáson ismerhették meg a gyógytornász, kémikus, programozó és rendőr szakmákat. Korosztályukhoz képest érdeklődőek és figyelmesek voltak. Az előadók gyermekközeli módon ismertették munkájuk lényegét és rengeteg eszközzel tették szemléletesebbé a napot. Mindent ki akartak próbálni és erre lehetőséget is kaptak a szakmák képviselőitől. Nagy élményt jelentett számukra a gyógytornához szükséges eszközök kipróbálása és egy átmozgató tornán való részvétel. Örömmel fogták kezükbe a kémiai kísérletek eszközeit és kíváncsian figyelték a 3D-s nyomtatót. Legnagyobb sikere a rendőri felszerelésnek volt, aminek valószínűleg az lehet az oka, hogy ez a foglalkozás volt számukra a legismertebb.
A délutánt a látottak lerajzolásával töltöttük.
Biró Zoltánné
2.a
A gyerekek négy szakmával ismerkedtek meg a délelőtt folyamán. Először kémiai kísérletek eszközeit foghatták kézbe, majd a 3D nyomtatót látták munka közben. Ezután készített az osztály sóvirágot, színes kristályokból. A következő állomáson a robotok világába kalauzolta a gyerekeket egy apuka. Utána a rendőri munka rejtelmeibe pillanthattak be a tanulóink. Végül egy gyógytornász mozgatta meg fáradt izmaikat. Ebéd után pedig élményrajzot készítettek az átélt események alapján. Izgalmas, élménydús napot töltöttek el együtt.
Bokács Ferencné
2. b
Az osztály az 1. és 2. osztállyal együtt 4 foglalkozás rejtelmeibe tekinthetett be. A négy osztály forgószínpadszerűen váltotta egymást a helyszíneken. Először a robotprogramozás mikéntjébe pillanthattunk bele, ahol a a VR szemüveg felvétele után egy másik (virtuális) világba csöppentünk. Láthattunk ugrálóbottal fel-le ugrándozó elefántot, kerékpározó kaméleont. A gyerekek életkori sajátosságának megfelelő módon mutatta be a jövő technológiáját. Sok új ismerettel gazdagodtak és nagyon élvezték. A következő helyszínen a készenléti rendőrök munkájába pillanthattunk be. A kisfilm megtekintése után a felszereléseket is kipróbálhatták. Minden eszköz használatát bemutatták és elmagyarázták a gyerekeknek a működésüket. A harmadok helyszínen a gyógytorna és az egészséges életmód fontosságával ismerkedhettek meg. Egy egyensúlyt fejlesztő pályát is kipróbáltak. Az utolsó helyszínen a 3D nyomtató használatát ismerhették meg és segítséggel, csoportokban slime-ot készíthettek. Ez volt a napunk megkoronázása, itt már mindenki felszabadultan tudott elmerülni az alkotásban.
Juhászné Beke Andrea
3.a
Ez a nap, azon ritka napok egyike, amelyet nagyon vártak a gyerekek. Miért?
Mert az életkori sajátosságok és a gyerekek érdeklődési körének megfelelően foglalkoztunk a továbbtanulás, pályaválasztás kérdésével, betekinthettek a gyerekek a munka világába. Ebben a segítségünkre voltak a szülők, a pedagógusok, a helyi vállalkozók, intézmények, üzletek.
Első vendégünk egy szülő volt, aki betekintést engedett a biológus szakmába. Megismertük a terepen dolgozás eszközeit, a távcsöveket kipróbálhattuk, a spektívvel közel varázsoltuk a messze lévőt, drónt röptettünk. A tanteremben pedig megnéztük a madárgyűrűket, bagolyköpetet vizsgáltunk mikroszkóppal. A gyerekek megállapították, hogy ez a munka sokrétű és nagyon izgalmas.
A következő szakma a természetfotós volt, ami szorosan kapcsolódott az előző előadáshoz. A gyerekek megnézték a természetfotózás eszközeit, természetfotókat nézegettek. Örömmel hallgatták az érdekes, izgalmas történeteket.
A helyi boltban nagyon sok gyermek vásárolt már a szüleivel, vagy már önállóan. A boltvezető körbevezetett bennünket, a „titkos” helyekre is bekukkanthattunk. Megtudtuk, hogy mi történik, amikor áru érkezik, hogyan kerülnek a polcokra a termékek, miért van több mérleg, hogyan fizetünk a termékekért.
A könyvtárban meghallgattuk, hogy valakiből hogyan lesz könyvtáros, hogy szereznek be új könyveket, hogyan selejteznek, hogyan lehet beiratkozni. Mi történik, ha valaki nem viszi vissza időben a könyveket, vagy éppen belefirkál egy könyvbe.
Mindenki nagyon jól érezte magát, élményekkel gazdagon tért haza.
Gémné Kovács Anita
3.b
A pályaorientációs napunk a Mekk Elek, az ezermester meséjével indult, mely remek motivációnak bizonyult erre a napra. Ezt követően a tanulók egy szakmai totót töltöttek ki, melyben foglalkozásokra utaló munkaeszközöket kellett felismerni és kitalálni. Ezután átmentünk a Községi könyvtárba, ahol könyvtárlátogatás keretén belül csoportokban dolgozva, foglalkozásokhoz, szakmákhoz kapcsolódó közmondásokat gyűjtöttek a gyerekek. Majd visszatérve az iskolába, játékos feladatlapot töltöttek ki a diákok, melyben az elrejtett kakukktojást kellett megkeresni, szakmákhoz kapcsolódóan. A gyerekek a nap folyamán örömmel végezték teendőiket, melyet humorral és jókedvvel "fűszereztünk" meg!
Fige Edit
4.a és 4.b osztály
Ezen a napon a 4. osztályokban azonos programok valósultak meg. Szülők és nagyszülők mutatták be a foglalkozásukat, munkájukat.
Elsőként a fodrász munkájával ismerkedtünk. Dobóné Fehér Csilla elmondta, hogyan lehet valaki fodrász. Megmutatta azokat az eszközöket, amivel dolgozik, majd a gyerekek is kipróbálhatták az ollókat, hajsütővasat, hajvágó készüléket. Végül egy frizurát is elkészített.
Dihen Csaba fotós apuka a fotózásról mesélt a gyerekeknek. Elmondta, hogy mi a különbség a mobillal és a fényképezőgéppel készített képek között. Mesélt különleges fotózási helyszínekről is. Elkészítette az osztályképünket is.
A Tájházban a kenyérsütés tudományával ismerkedtünk és finom, friss házi kenyeret kóstoltak a gyerekek.
Nagy Andrea anyuka a testvérének a lakatosipari vállalkozásában dolgozik. Az Ipartelepen néztük meg munka közben a különböző fémek megmunkálására alkalmas gépeket.
Ebéd után a kémia előadóban Dr. Kovács András tanárúr korábbi munkájáról mesélt. Kutatóként dolgozott és vérképeket elemzett, bizonyos betegségek kimutatását végezte.
Tartalmas napot tudhattunk magunk után ezen a napon is.
Tóth Sándorné
5. a
Ezen a napon az osztály tanulói különböző szakmákkal ismerkedtek meg, a gyermekek szüleinek lelkes bemutatásában.
A lányok a fodrász és műkörmös szakmával ismerkedtek. Megtudták milyen iskolát kell elvégezni, mely tantárgyak fontosak a továbbtanuláshoz. Meghallgatták, mennyire fontos az emberekkel való beszélgetés, empátia. Mindkét szülő hozott a szakmához kapcsolódó eszközöket. Megismerték a szakma szépségeit és betekintést nyerhettek az árnyoldalába is. Aki kérte, az utolsó percekben hajfonásban részesült.
A fiúk az ipartelepen az autószereléssel ismerkedtek. Rendkívül nagy élményt jelentett a különböző járművek dömpingje, a legtöbb gépet, járművet ki is próbálhatták, beleülhettek. A vadászat bemutatása is nagy élményt jelentett.
A Balmazújvárosi Veres Péter Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola pedagógusai bemutatták, milyen lehetőséget kínál iskolájuk. A turisztika, gépszerelés szak volt a legnépszerűbb a gyerekek körében. Interaktív játékok keretében betekintést nyertek a különböző szakmákba. A fiúk a fúrást is kipróbálhatták.
A gyertyaöntőben is jártunk, ahol a gyertyaöntés, formázás alapjait láthattuk. Külön öröm volt a tanulók számára, hogy egyéni színösszetételű, piramis formájú gyertyát önthettek, melyet később meg is kaptak.
A méhész eszközeit, a mézhez jutás nem veszélytelen módját is megismertük. Emellett egy kis biológia órát is becsempészett a szülő, megismertük a méh társadalom felépítését, élettartamukat.
A nap végén összegeztük a látottakat, mindenki elmondta, melyik szakma tetszett a legjobban, hol érezte jól magát. Az osztály számára még messzinek tűnik a pályaválasztás, de biztos vagyok benne, hogy ez a nap mindenkiben nyomot hagyott.
Szabó Tünde
6. a
Az idei pályaorientációs napon, az első órában az építőipari szakmák népszerűsítéséről szóló animációs kisfilmeket tekintettük meg, majd a látottak alapján ezekről a szakmákról beszélgettünk. A következő másfél órában először a Berettyóújfalui SZC Közgazdasági Technikum, majd a BSZC Veres Péter Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola szakmai bemutatóit tekintettük meg. Nagyon érdekes feladatokat, játékokat hoztak a gyerekeknek. A bemutatók után Márkusné Berecz Annamária védőnő az egészségügyi szakmát mutatta be. Egy szülői felajánlás következtében el tudtunk látogatni egy autószerelő műhelybe, ahol a gyerekek megtudhatták milyen előnyei, hátrányai lehetnek ennek a szakmának. Visszatérve az iskolába, maradt még egy kis időnk „Amerikából jöttem”-et játszani. Összességében nagyon tanulságos és érdekes nap volt, a gyerekek jól érezték magukat.
Pokol Zsolt
7.a
A Pályaorientációs napon a 7. a osztály programjai a következők voltak: 8 órától 9 óráig az iskolánkba érkeztek a Berettyóújfalui SZC Közgazdasági Technikumból és a BSZC Veres Péter Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskolából pedagógusok és diákok, akik bemutatták az iskolájukat, az ott oktatott szakmákat és a technikum előnyeit.
Ezt követően 9 órától az Iparkamara szervezésében üzemlátogatáson vettünk részt a MÁV- START Zrt.-nél. A helyszínen egy rövid munkavédelmi oktatás után 5 csoportra osztottuk a gyerekeket, akik 5 munkaállomást látogattak meg kb. 15 perces blokkokban.
A hegesztőműhelyben hegesztési praktikákat ismerhettek meg, a dízelmotor összeszerelési állomáson új szerszámokat is bemutattak. A laborban lobbanáspont vizsgálatot és foltpróbát végeztek, mérésekkel ismerkedhettek meg. A járműalatti esztergaműhelyben megmutatták hogyan tudják a vasúti kerekeket javítani anélkül, hogy a kocsikból kivennék azokat. A reszortosi munkakör is bemutatásra került, ahol a járműkarbantartásról és a közlekedésbiztonsági mérésről esett szó. Testközelből megismerkedhettek a porraloltó készülékkel és bepillanthattak egy mozdonyvezetői állásra is. Az üzemben 2 órát töltöttünk el, amely nagyon érdekes volt a tanulók számára.
Ezt követően, az iskolába visszaérve megbeszéltük mind az üzemben látottakat, mind a technikumokról hallottakat.
Postáné Nagy Beáta
8.a
2024. október 14.-én a nyolcadik évfolyamos tanulóknak először a balmazújvárosi Veres Péter Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola majd a Hajdúszoboszlói Közgazdasági Szakközépiskola pedagógusai és növendékei tartottak tájékoztatót az intézményükben zajló képzési lehetőségekről. Diákjaink nem csak hallgatói, hanem cselekvő résztvevői voltak a bemutatóknak. Az iskolák által hozott eszközöket ki is próbálhatták.
A délelőtt nagy részét Debrecenben töltöttük ahol egy gyárlátogatás keretén belül tekinthettek be a gyerekek a felnőtt munka világába. A Gravic nyomda dolgozói kedvesen fogadtak minket. Körbevezették a gyerekeket a gyártósoron. Megmutatták a gépeket. A meeting teremben pogácsa és üdítő mellett próbálhatták ki a gyerekek a színmérést, mikroszkóppal kerestek hibákat az elkészült nyomdai termékeken valamint saját matricákat is készíthettek. Élményekkel gazdagon tértünk haza.
Kiss Ferenc