Élménypedagógia az iskolánkban

Élménypedagógia - ahol a csodák kezdődnek

Mi is az élménypedagógia? - "Az élménypedagógia különböző eszközöket használ, többek közt játékokat, szimulációkat, szerepjátékokat, stb. Az élménypedagógiai szemlélet az iskolában megváltoztatja a tanárok és diákok egymáshoz és a tudáshoz való viszonyát: A tudás aktívvá válik, életszerűvé, amely a tanárokat ismeretek egyszerű közvetítői helyett élmények adóivá teszi, ezekből az élményekből pedig a diákok maguk tanulhatnak." - így ír a témáról a Wikipedia.

Mi pedig azt mondjuk: eddig is ezt csináltuk, csak most tudatosabban és gyakrabban vesszük elő a tanítás-tanulás ezen módszerét. Hiszen a kísérletek környezetismeret, fizika és kémia órákon, a magyar órai dramatizált játékok, színvonalas iskolai és községi megemlékezések, a matematikai játékos módszerek, a nyelvi órák szituációs gyakorlatai, az erdei iskolák, tanulmányi kirándulások, osztályprogramok és még sokáig lehetne folytatni a sort, mind-mind ugyanezen a filozófián alapulnak.

Még több élménypedagógia

A fenti sorokból is kitűnik, hogy ez egy olyan filozófia, olyan módszer, amely valóban működik. A gyermeknek több érzékszerve van. Nem jó az, ha csak a fülére és szemére hatunk a tanítási órákon. Jobban beépül a tudás, ha tapasztalati úton szerzi a gyermek: ha tapint,
ha ízlel, ha szagol... ha tevékeny részese a tanulási folyamatnak. Ettől a tanévtől még tudatosabban alkalmazzuk az élménypedagógiát a Nagyhegyesi Veres Péter Általános Iskolában.

Filmet forgatott a negyedik évfolyam

Olvasás órán egy életszerű helyzetet feldolgozó olvasmánnyal találkoztak a gyerekek. Heidlmarie Bosche: Az ismeretlen e-mail című olvasmányának tanulsága megragadta őket. Mivel a téma az informatika órához passzol, adódott a lehetőség, hogy filmre vigyük a sztorit. Mindkét osztály tanulói tapasztalt szereplők, hiszen órákon gyakran találkoznak szituációs gyakorlatokkal és emlékezetes sikert arattak a tavalyi farsangon is a mesejátékaikkal. Így esett, hogy olvasás órán megismerték a történetet, fogalmazás órán forgatókönyvet írtak hozzá, informatika órán pedig filmre vitték az alkotásaikat. Az eredmény pedig az alábbiakban megtekinthető.

A film utómunkálataihoz szükséges informatikai eszközök biztosításáért nagy köszönet illeti a Nagyhegyesi Polgárőr Egyesületet!

A 4.a osztály filmje

A 4.b osztály filmje